Door Erik te Roller, verschenen in Shell Venster nr. 1 van 2018
Ook de zware jongens van de weg gaan om. Bussen en
vrachtwagens moeten snel schoner en allerlei partijen werken
daar hard aan. Vooralsnog is die elektrische variant echter wel
ongeveer twee tot drie keer zo duur in aanschaf.
Bijna twee jaar geleden spraken regering, provincies en vervoersregio’s af, dat alle nieuwe bussen in het openbaar vervoer vanaf 2025 ‘emissievrij aan de uitlaat’ zullen rijden, dat wil zeggen op elektriciteit van accu’s of op waterstof. In 2030 moet de gehele vloot van stadsbussen en regionale bussen emissievrij zijn.
De orderstroom voor elektrische bussen en de levering ervan is inmiddels goed op gang gekomen. In het kielzog hiervan verschijnen dit jaar ook de eerste elektrische vrachtwagens op de weg en volgen waarschijnlijk de eerste coaches en vrachtwagens voor de lange afstand met hybride aandrijving, later gevolgd door coaches en vrachtwagens op waterstof.
Eerste orders
De Nederlandse bedrijven Ebusco en VDL, maar ook het Chinese BYD profiteren van deze ontwikkeling. VDL bijvoorbeeld heeft eind 2016 aan vervoersmaatschappij Hermes, onderdeel van Connexxion, 43 elektrische bussen geleverd voor het stadsvervoer in Eindhoven. Deze bussen van achttien meter lengte leggen elk zo’n 250 à 300 kilometer per dag af. In de eerste maanden van het komende jaar neemt Connexxion honderd van deze bussen in gebruik voor het openbaar vervoer in de regio rond Schiphol. “Als je kijkt naar hoeveel elektrische bussen er in Europa in totaal rondrijden, dan is dat best veel en loopt Nederland hiermee voorop”, zegt Menno Kleingeld, directeur van VDL Enabling Transport Solutions.
VDL maakt de meeste onderdelen van de carrosserie en het chassis van de bussen zelf en laat de rest door toeleveranciers produceren. De onderdelen van elektrische aandrijving inclusief de accu’s koopt het bedrijf in. “We doen zowel aan systeemintegratie als assemblage. De bussen ontwerpen we volledig zelf en brengen we onder eigen vlag uit”, licht Kleingeld toe. Lees verder
{ Comments on this entry are closed }